مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: این اداره برای مرمت مشارکتی بنای قدیمی کارخانه آرد ماشین چیان قزوین با سرمایه گذاری مشارکتی میراث فرهنگی و مالکان آمادگی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بنای سه طبقه قدیمی کارخانه آرد ماشین چیان قزوین واقع در دروازه رشت ابتدای بلوار اسدآبادی دارای معماری خاص و ارزشمندی بوده و از آثار ثبت شده در فهرست ملی است.

خزائلی اضافه کرد: کارخانه آرد واقع در این مکان یک بنای رها شده بود که شهرداری در گذشته برای حفاظت از آن و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون تجمع معتادان، آن را دیوار کشی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به مکاتبه فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی برای کمک به احیا و مرمت این بنا و تبدیل آن به موزه، گفت: پیشنهاد‌هایی برای ایجاد موزه صنایع قدیمی قزوین در این مکان ارایه شده است که از آن استقبال می‌کنیم، اما از آنجا که این ملک شخصی است باید آن‌ها برای این کار اعلام آمادگی و همکاری کنند.

خزائلی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق اجرای طرح‌های مرمت مشارکتی به بنا‌های قدیمی و تاریخی که متعلق به اشخاص حقیقی هستند کمک می‌کند و این بهترین فرصت برای احیا و باززنده سازی آثار تاریخی است و بنای یاد شده نیز می‌تواند از این طریق احیا شود.

این مسوول گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اصراری به کاربری موزه برای این مکان ندارد و هرپیشنهادی که مالکان برای احیا و باززنده سازی این بنا داشته باشند و در چارچوب مقررات و قوانین و ضوابط وزارت میراث فرهنگی باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: سقف این بنا در گذشته تخریب شده بود، اما به تازگی هیچ گزارشی از تخریب این بنا نداشته ایم، ولی تخریب بخشی از دیواری که این مکان را با خیابان جدا می‌کرد موجب توجه شهروندان و رسانه‌ها به این بنای قدیمی شده است.

کارخانه آرد ماشین چیان قزوین در سال ۱۳۱۱ احداث شده و از بنا‌های ثبت شده این شهر در فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.